';
Image module
Image module

Adresa: Strada Drumetului, nr. 2A, sector 3, Bucuresti
E-mail: info@cpe.ro
Tel: 0314 273 499 / 0723 221 196
Fax: 0314 273 498

Avem fiecare o poveste

Avem fiecare o poveste
Proiectul „Avem fiecare o poveste – Program prodiversitate si proincluziune in gradinite” este un proiect finantat prin granturile SEE 2009 – 2014 in cadrul Fondului ONG in Romania.

Pentru informatii oficiale despre granturile SEE si norvegiene accesati www.eeagrants.org.

Avem fiecare o poveste – Program prodiversitate si proincluziune in gradinite

De ce Avem fiecare o poveste?
Pentru ca am dorit sa sustinem gradinite deschise pentru toti copiii, indiferent de statut, de existenta unei dizabilitati, de apartenenta la o etnie, de nationalitate, de culoarea pielii etc. Mai mult, gradinite in care mesajele pe care copiii le primesc despre ei insisi, despre ceilalti si despre lume sunt mesaje pozitive, care le permit sa se dezvolte, sa isi faca prieteni, sa se simta in siguranta, sa se simta valorosi, importanti si iubiti.

Pentru ca exista in continuare in Romania gradinite care nu primesc sau marginalizeaza copiii are au o dizabilitate, sunt de etnie roma, sunt diagnosticati cu probleme diverse de sanatate, nu au resurse materiale etc. Pentru copiii vulnerabili, distanta sociala accentuata poate semnifica izolare, marginalizare, abuz, inhibarea dezvoltarii sanatoase a abilitatilor si capacitatilor lor si, astfel, incalcarea drepturilor lor fundamentale.

Pentru ca stereotipurile si prejudecatile apar foarte devreme in viata copiilor, fiind transmise prin canale multiple, adesea foarte puternice si care raman necontrazise prin informatie autentica, solidificandu-se!

Pentru ca adesea copiii sunt in foarte mica masura sau deloc expusi la diversitate, pierzand astfel sansa de a-si face prieteni, de a invata lucruri noi, de a dezvolta modalitati noi de solutionare a problemelor!

Rezultate

Am organizat 5 sesiuni de formare a cate 3 zile cu scopul de a sensibiliza, constientiza si demonta stereotipurile in domeniile gen, etnie si dizabilitate la care au participat 104 educatoare si 1 educator, din 37 de gradinite.

Am organizat sesiuni de formare pentru educatoare si educatori  in trei metode de lucru prodiversitate si proincluziune: Persona Dolls, Povesti de Viata si Jocul cu Nisip:

    • 6 sesiuni de formare de 1 zi pentru 80 de educatoare si 1 educator  in metoda Persona Dolls care promoveaza diversitatea si acceptarea, dezvoltand, in acelasi timp, abilitatile sociale si emotionale ale copiilor, capacitatile lor de a gestiona probleme diverse, de a coopera cu ceilalti si de a-si recunoaste si controla propriile sentimente intr-un mod pozitiv si sanatos.

    • 4 sesiuni de formare de 1 zi pentru 77 educatoare si 1 educator in metoda Povesti de Viata care promoveaza capacitatea educatoarelor si a educatorilor de a intelege modalitatile profunde in care stereotipurile, prejudecatile si discriminarea pot sa influenteze destinul unei persoane, oportunitatile acesteia, stima de sine si asteptarile de la propria persoana si de la ceilalti.

    • 5 sesiuni de formare de 1 zi pentru 56 de educatoare si 1 educator in metoda Jocul cu Nisip care permite copilului sa isi spuna povestea intr-un spatiu bine definit, cu posibilitatea de a utiliza simboluri (figurine si personaje din plastic), sa exploreze modalitati noi de actiune pentru viitor si sa isi exprime temerile si fanteziile. Copilul dobandeste, de asemenea, intelegerea puterii proprii, putand sa modifice ladita cu nisip, sa actioneze diferit, sa ia decizii.

Am sustinut 25 de gradinite sa realizeze proiecte si activitati practice privind diversitatea, organizand sesiuni de lucru demonstrative si sprijin in aplicarea metodei Persona Dolls, dar si vizite cu invitati speciali, persoane resursa in cadrul proiectului; 156 de educatoare, din 25 de gradinite, au participat la sesiunile practice de lucru, iar 728 de copii, din 25 de gradinite, au participat la activitatile aplicate de lucru cu metoda Persona Dolls si la sesiunile speciale de lucru cu persoane resursa.

Am organizat vizite la Muzeul Culturii Romilor, pentru 471 de copii si 42 de educatoare, din 9 gradinite, unde copiii au participat la ateliere sustinute de mestesugari romi (argintarie, muzica, decoratiuni florale) si au ascultat povestile acestora despre cum au invatat mestesugul.

Am organizat vizite la brutaria sociala MamaPan, o mica afacere care isi propune sa ajute mame care isi cresc singure copiii sau mame care au mai mult de 2 copii care au dificultati in a gasi si pastra un loc de munca. La aceste vizite au participat 607 copii si 65 de educatoare, din 18 gradinite.

Am organizat spectacole de Teatru Senzorial, la care au participat 184 de copii si 19 educatoare, din 7 gradinite, copiii experimentand lumea pe nevazute, fiind condusi in aceasta aventura de ghizi nevazatori si foarte priceputi, care i-au ajutat sa descopere spatiul inconjurator fara a-l vedea, explorandu-l prin miros, gust, sunet si pipait.

Am sus?inut 6 gradinite sa realizeze impreuna activitati practice privind diversitatea, 119 parinti si 121 de copii au participat la ateliere pentru parinti si copii, in cadrul carora acestia au invatat sa comunice, sa lucreze si, nu in ultimul rand, sa se joace impreuna.

Am organizat Festivalul Diversitatii, un eveniment de 2 zile, la care au participat 200 de parinti si copii intre 3 si 7 ani care a cuprins: proiectie de filme tematice, ateliere de desen, pictura si modelaj, expozitie de desene si picturi, spatiu de joaca, expozitie si vanzare de produse realizate de afaceri de economie sociala, Teatru Senzorial, precum si ateliere tematice (Cine sunt prietenele noastre, papu?ile Persona Dolls, Pofteste la povesti, Joaca-te in familie, A fi parintele unui copil cu dizabilitati, Cum imi sustin copilul sa aiba incredere in sine si sa aiba multi prieteni, Cum pot transforma povestile mele in experiente de invatare pentru copilul meu, Cum crestem copiii fara sa ii limitam).

Am realizat publicatii si resurse menite sa ofere in continuare informatia proiectului tuturor educatorilor, parintilor si copiilor:

    • Drepturile mele si ale tale sunt egale. Cum sa incurajam prietenia, diversitatea si respectul inca de la gradinita, un manual pentru educatoare si educatori, care contine informatii, resurse, idei de activitati practice si exemple folositoare in lucrul cu copiii. Manualul poate fi consultat aici: https://www.cpe.ro/resurse/publicatii/
    • Despre diversitate si prietenie, la grupa mare si grupa mijlocie – o brosura de prezentare a retelei persoanelor-resursa, menita sa prezinte gradinitelor posibile invitate si invitati care sa vorbeasca cu copiii si cu parintii acestora, demontand stereotipuri si prejudecati. Brosura poate fi consultata aici: https://www.cpe.ro/resurse/publicatii/
    • Calutii din tinutul curcubeului – o carte de povesti pro-diversitate, pentru copiii de gradinita. Cartea poate fi consultata aici: https://www.cpe.ro/resurse/publicatii/

Am realizat o serie de activitati de advocacy, pentru includerea in programa educationala a perspectivelor legate de diversitate, incluziune si respect pentru drepturile omului.

Comments
Share
Silvia Burcea