CPE – Centrul Parteneriat pentru Egalitate lanseaza proiectul ”STAR – Adolescenti pregatiti pentru viitor”, un proiect dedicat adolescentilor cu varste cuprinse intre 16 si 18 ani, din Bucuresti si Ilfov.
De ce proiectul STAR?
Cum ar fi daca am sti inca din liceu cine dorim, putem si este cel mai bine pentru noi sa fim in viata noastra profesionala? Si, mai ales, cum ar fi daca aceasta certitudine s-ar baza pe experiente practice de lucru mai degraba decat pe traditii de familie („noi suntem avocati de trei generatii”), pe opinii care au in mica masura legatura cu ceea ce ne dorim sau putem sa facem („meseria de dentist e banoasa”) sau pe stereotipuri si etichete („mai bine ceva umanist, ca esti fata”)? Cat de mult ne-ar creste sansele sa alegem bine pentru noi, sa ajungem in locul potrivit si sa ducem vieti implinite si multumitoare?
Proiectul STAR isi propune sa ofere, pentru 30 de adolescenti si adolescente din Bucuresti si Ilfov, contextul potrivit in care acestia sa caute si sa gaseasc? propriile lor raspunsuri la intrebarile de mai sus. Ceea ce ne-a sustinut in a gandi si implementa proiectul STAR a fost tocmai munca noastra cu adolescentii. „Si lumea zice: just be yourself! Dar eu sunt triunghi, scoala e un cerc, cum trec eu prin el?“, spunea o adolescenta participanta la o cercetare realizata de CPE in 2016, cercetare bazata pe interviuri si focus grupuri cu 197 de adolescente si adolescenti. Vorbind despre alegerea profesiei, adolescentii participanti la cercetare au mentionat ca se simt adesea inadecvati, confuzi si tematori in legatura cu viitorul; ca ar avea nevoie sa gaseasca, inclusiv in mediul scolar, mai multe oportunitati de explorare a optiunilor pentru un viitor potrivit. Insa, subliniaza ei, in prezent liceenii beneficiaza in foarte mica masura de indrumare adecvata catre alegerea unei viitoare cariere, realist si potrivit cu nevoile si talentele lor sau de contexte de invatare despre cum poti cauta un loc de munca. Nu sunt create nici contexte de auto-explorare, care ar conduce la o mai buna intelegere a valorilor, abilitatilor si dorintelor proprii.
Ce ofera proiectul STAR?
Proiectul STAR isi propune sa contribuie la cresterea gradului de educare si pregatire pentru cariera si viata profesionala a 30 de adolescenti, fete si baieti, cu varste intre 16 si 18 ani, din Bucuresti si Ilfov, printr-o abordare non-formala, practica si complexa, care sa ii pregateasca pentru viitoarea cariera profesionala, dar sa le si creasca interesul si implicarea in viata comunitatii, intr-un mod adaptat nevoilor proprii si prin modalitati experientiale si autoexploratorii.
Ce inseamna calatoria STAR?
Programul STAR (S – Sensibilitate la comunitate, T – Talent, A – Autoactualizare, R – Rol adecvat in echipa) reprezinta o interventie non-formala complexa si inovatoare, care are scopul de a expune in mod direct tinerii la participare la viata comunitatii, pe doua directii principale: (a) consilierea profesionala directa si particularizata (b) actiuni de voluntariat, educatie civica si implicare sociala.
Concret, programul STAR implica pentru fiecare adolescent/a participarea la 6 ateliere, organizate pe parcursul a 6 zile, in 3 weekenduri (sambata si duminica), dupa cum urmeaza:
Atelier 1 (5 octombrie) – Introducere in program (prezentari, cunoastere reciproca, exercitii de spargere a ghetii, stabilire nevoi, reguli de lucru, asteptari, explicare beneficii, dezvoltarea atmosferei de incredere si cooperare, stabilirea de obiective personale de la program pentru fiecare participant, introducere in structura atelierelor), exercitii privind identitatea (ce este identitatea, influente, valori, ce suntem/ce nu suntem/ce dorim sa fim/ce nu dorim sa fim, cine suntem in interior, cine suntem in exterior, povestea personala etc.)
Atelier 2 (6 octombrie) – Pregatire pentru programul STAR – prezentare despre CV, scrisoare de intentie, realizare CV, prezentare instrumente – Planul Individual de Invatare si Leadership, Vision Board, exercitii privind modalitatile in care acestea vor fi utilizate, exercitii de vorbire in public.
Atelier 3 (12 octombrie) – S – vizitarea unei afaceri de economie sociala, rezolvarea, prin project management a unei sarcini a afacerii, in beneficiul grupului vulnerabil reprezentat de aceasta.
Atelier 4 (13 octombrie) – T –intalnire cu recrutori, simularea de interviuri pentru un job, obtinerea de feedback de catre fiecare participant.
Atelier 5 (19 octombrie) – A – prezentarea fiecarui Plan Individualizat de Inv??are si Leadership, realizarea fiecarui Vision Board si obtinerea de feedback pentru fiecare dintre acestea.
Atelier 6 (20 octombrie) – R – aplicarea de teste privind rolul in echipa, exercitii de lucru in echipa, discutii si recomandari pentru fiecare participant.