Catre: Ministerul Fondurilor Europene
Referitor la: Proiectul de Ordonanta de Urgenta privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Operational Competitivitate 2014 –2020, in contextul crizei COVID-19, precum si alte masuri in domeniul fondurilor europene, proiect aflat in consultare publica
Cele 43 de organizatii semnatare atrag atentia asupra riscului ca programul de sprijin al Guvernului dedicat IMM-urilor sa includa doar intr-o masura limitata si minimala acele IMM-uri organizate sub forma juridica de asociatie sau fundatie care desfasoara activitati economice.
Astfel, am observat ca textul pus in dezbatere publica:
(1) Nu include asociatiile si fundatiile care desfasoara activitati economice decat in cadrul formei de sprijin care se refera la microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile sub forma de suma forfetara (art. 1, alin 2. lit.a); desi, asociatiile si fundatiile care desfasoara activitati economice sunt asimilate intreprinderilor in sensul definitiei cuprinse in Legea 346/ 2004, acestea nu par a fi incluse cand vine vorba de celelalte doua forme de sprijin cuprinse in ordonanta.
(2) Nu tine cont de faptul ca asociatiile si fundatiile functioneaza in limitele scopului inclus in statutul care sta la baza infiintarii acestora si care e validat printr-o procedura judiciara complexa; acesta nu este circumstantiat printr-o lista de coduri CAEN, ci prin mentiunile statutare a caror legalitate este verificata de catre o instanta judecatoreasca si care dau intinderea capacitatii de folosinta a acestora. Spre deosebire de alte persoane juridice de drept privat care au atribuit un cod CAEN in certificatul de inregistrare fiscala, ONG-urile isi identifica acest cod numai in bilantul contabil. Mai mult, actuala clasificare a activitatilor din economia nationala din Romania nu contine suficiente coduri CAEN specifice pentru activitatile ONG, astfel incat aproape jumatate dintre acestea au declarat codul CAEN 9499 (“alte activitati asociative”). Prin urmare, raportarea eligibilitatii IMM-urilor asociatii si fundatii la o lista de coduri CAEN nu este adaptata realitatii de drept si de fapt a acestor categorii de persoane juridice.
(3) Limiteaza nejustificat sprijinul acordat asociatiilor si fundatiilor prin micro-granturi doar la o serie de activitati care nu reflecta diversitatea domeniilor in care acestea isi desfasoara activitatea.
Reamintim ca asociatiile si fundatiile care desfasoara activitati economice sunt exact acei angajatori care ofera locuri de munca persoanelor care se afla in situatii de vulnerabilitate si care incorporeaza valorile solidaritatii in scopul pentru care utilizeaza instrumente economice. Reamintim ca, desi scopul lor social constituie un motiv in plus pentru acordarea de sprijin financiar in general, numai in situatii de criza, activitatile economice ale asociatiilor si fundatiilor au fost sprijinite marginal pana acum si nu au fost puse niciodata macar pe picior de egalitate cu cele desfasurate de alte forme juridice.
In baza observatiilor de mai sus, va exprimam solicitarea de a revizui textul ordonantei de urgenta in sensul:
(1) Includerii unor prevederi exprese prin care ONGurile, pentru partea de activitate economica pe care o desfasoara, sunt eligibile in cadrul tuturor celor trei forme de sprijin, si nu doar pentru cea care se refera la micro-granturi.
(2) Includerii unei prevederi exprese prin care toate ONGurile cu activitate economica, indiferent de domeniul lor de activitate pot fi beneficiare ale formelor de sprijin prevazute in programul de sprijin pentru IMM-uri;
(3) Reformularii textului si a anexelor in sensul eliminarii referintelor la coduri CAEN pentru activitatile economice desfasurate de asociatii si fundatii.
Anexam cateva date relevante pentru activitatea acestui sector economic si va stam la dispozitie pentru orice alte informatii suplimentare.
Persoana de contact Irina Sorescu, Presedinta Executiva, Fundatia Centrul Parteneriat pentru Egalitate si Brutaria Sociala MamaPan, isorescu@cpe.ro, 0721759245.
Intreprinderile sociale, din care un numar semnificativ (peste 50% din cele atestate in 2019) functioneaza ca activitate economica in cadrul unui ONG, au fost afectate de criza COVID 19 in aceeasi masura cu toate celelalte entitati care desfasoara activitati economice: lipsa consumatorilor care a condus la scaderea cifrei de afaceri, personal angajat trimis in somaj tehnic, costuri suplimentare pentru asigurarea echipamentelor si a materialelor de protectie sau chiar interzicerea activitatii pe perioada starii de urgenta.
Intreprinderile sociale desfasoara o gama mare de activitati (restaurante, cafenele, brutarii, mici magazine, productie de obiecte decorative, productie de textile, prelucrarea lemnului, productie de cosmetice, fabricare de produse manufacturiere, colectare, reciclare si reutilizare deseuri, reparare echipamente electronice si optice, fabricare de calculatoare si echipamente periferice, curatatorii, arhivare documente, servicii de turism, servicii de mediere si plasare pe piata muncii, activitati culturale si educative, activitati de asistenta social, etc), fiecare dintre ele a fost afectata de criza COVID 19 si traverseaza momente de dificultate. In plus, intreprinderile sociale ofera locuri de munca persoanelor aflate in situatii de vulnerabilitate si au o responsabilitate sporita pentru angajatii lor.
Suntem incredintati ca demersul nostru care vizeaza un segment aparte al intreprinderilor si anume acelea care contribuie semnificativ la rezolvarea provocarilor sociale si in materie de ocupare a fortei de munca cu care Romania se confrunta, lucru semnalat si de Consiliul European in Recomandarea sa privind Programul national de reforma al Romaniei pentru 2020 care remarca ‘Potentialul economiei sociale de a imbunatati conditiile sociale nu este valorificat suficient’ se va bucura de atentia cuvenita cu atat mai mult cu cat estimam un impact financiar destul de redus la nivelul alocarilor financiare ale programului, dat fiind numarul in continuare mic al acestor intreprinderi.
Semnatari
- Fundatia Centrul Parteneriat pentru Egalitate – Brutaria Sociala MamaPan
- Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile
- Asociatia ECOSENS
- Laboratorul de Solidaritate
- Asociatia Impact
- Asociatia Cloud TimeBanking
- Asociatia Traieste cu Bucurie
- Fundatia Ajutati Copiiii Romania
- Asociatia Synerb Venture Catalyzer
- Asociatia CAIES – Centrul de Analiza si Inovare Economico-Sociala
- Fundatia Inima de Copil
- GAL Tecuci
- Fundatia Pact
- Fundatia TERRA Mileniul III
- Asociatia de Dezvoltare Economico-Sociala
- CENTRAS – Centrul de Asistenta pentru Organizatii Neguvernamentale
- Asociatia Ai vointa, Ai putere
- Institutul Bucovina
- Asociatia Consultantilor in Dezvoltare Comunitara – ACDC
- Asociatia Four Change
- Centrul Regional de Resurse pentru ONG Suceava – CENRES
- Fundatia Comunitara Valcea
- Agentia pentru Informarea si Dezvoltarea Organizatiilor Neguvernamentale (AID-ONG)
- Fundatia Noi Orizonturi
- CNPCD – Centrul National pentru Productie si Consum Durabile
- Asociatia SNK
- Asociatia Community Aid Network
- Asociatia Moara de hartie
- Centrul de Mediere si Securitate Comunitara
- Romanian Women’s Lobby
- AUTISM ROMANIA-Asociatia Parintilor Copiilor cu Autism
- Asociatia VATRA CU IDEI
- King’s College Bucharest
- Federatia Organizatiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale – FONSS
- Asociatia Necuvinte
- Fundatia Star of Hope Romania
- Asociatia de Ajutor AMURTEL Romania
- TAC.social – organizatie de medicina veterinara sociala
- Asociatia REPER21
- Asociatia Eematico
- Asociatia pentru Dezvoltare Comunitara Caleidoscop
- Fundatia de Dezvoltare Locala Speranta
- Asociatia de Consultanta si Consiliere Economico-Sociala Oltenia
Textul scrisorii in varianta PDF aici.